Ηλεκτρικά vs θερμικά: Ποια επιβαρύνουν λιγότερο το περιβάλλον;
Νέα έρευνα/μελέτη αποκαλύπτει την πραγματική περιβαλλοντική επίδραση ηλεκτρικών και θερμικών οχημάτων στον χρόνο.

Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφουν την παραγωγή τους προς τα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ και θεσμοί, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, έχουν ήδη δρομολογήσει την απαγόρευση πώλησης νέων συμβατικών αυτοκινήτων από το 2035. Η επιλογή αυτή βασίζεται στο αυξημένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των θερμικών κινητήρων, λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO₂).
Μια νέα έρευνα/μελέτη του ICCT (International Council on Clean Transportation) εμβαθύνει στο κατά πόσο τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πραγματικά πιο «πράσινα». Η έρευνα εξετάζει τις συνολικές εκπομπές CO₂ διαφόρων τύπων αυτοκινήτων σε ορίζοντα 20 ετών, που αντιστοιχεί στον μέσο χρόνο ζωής ενός οχήματος. Στην ανάλυση συμπεριλαμβάνονται όλα τα στάδια: από την παραγωγή και χρήση, έως τη συντήρηση.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ξεκάθαρα πλεονέκτημα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: εκπέμπουν έως και 73% λιγότερο CO₂ σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα. Ειδικότερα, οι μέσες εκπομπές CO₂ ανά χιλιόμετρο διαμορφώνονται ως εξής:
- Βενζινοκίνητα: 235 γρ./χλμ.
- Πετρελαιοκίνητα: 234 γρ./χλμ.
- CNG (φυσικό αέριο): 203 γρ./χλμ.
- Υβριδικά: 188 γρ./χλμ.
- Υδρογονοκίνητα (από φυσικό αέριο): 175 γρ./χλμ.
- Plug-in υβριδικά: 163 γρ./χλμ.Ηλεκτρικά: 63 γρ./χλμ.
- Ηλεκτρικά με 100% ανανεώσιμες πηγές: 52 γρ./χλμ.
- Υδρογονοκίνητα με «πράσινο» υδρογόνο: 50 γρ./χλμ.

Παρά το προφανές πλεονέκτημα, η μελέτη αναγνωρίζει πως η παραγωγή των ηλεκτρικών, και κυρίως των μπαταριών, δημιουργεί έως και 40% περισσότερες εκπομπές από την αντίστοιχη ενός συμβατικού αυτοκινήτου. Ωστόσο, αυτή η «περιβαλλοντική επένδυση» αποσβένεται σχετικά γρήγορα: μόλις σε 17.000 χιλιόμετρα χρήσης.
Η έρευνα επισημαίνει και μια ασυνέπεια που αφορά τα plug-in υβριδικά. Αν και παρουσιάζουν θεωρητικά χαμηλές εκπομπές CO₂, στην πράξη συχνά δεν φορτίζονται επαρκώς από τους οδηγούς, με αποτέλεσμα να κινούνται κυρίως με τον θερμικό κινητήρα, αυξάνοντας τις εκπομπές τους.

Όσον αφορά τα υδρογονοκίνητα οχήματα, η περιβαλλοντική τους απόδοση εξαρτάται καθοριστικά από την πηγή παραγωγής του υδρογόνου. Εάν αυτό προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, οι εκπομπές περιορίζονται στα 50 γρ./χλμ. Αν όμως παράγεται από φυσικό αέριο, τότε φτάνουν τα 175 γρ./χλμ., ακυρώνοντας το περιβαλλοντικό τους πλεονέκτημα.
Συμπερασματικά, η μελέτη του ICCT επιβεβαιώνει πως τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν την πιο βιώσιμη λύση για τις μετακινήσεις στο μέλλον — ειδικά όταν συνδυάζονται με «καθαρή» ηλεκτρική ενέργεια.